• News

Usługi dla osób starszych rozszerzone w Makkah

Dzięki tym nowym ofertom rząd saudyjski zapewnia, że starsi i niepełnosprawni pielgrzymi wzbogacą swoje doświadczenie pielgrzymkowe w Mekce.
Podsumowanie artykułu:
  • Generalny Urząd do Spraw Wielkiego Meczetu rozszerzył swoje zintegrowane usługi dla osób starszych i niepełnosprawnych odwiedzających Mekkę.
  • Pojazdy elektryczne, windy, mosty i dedykowane pokoje modlitewne to tylko niektóre z udogodnień i opcji transportu dostępnych w celu zwiększenia dostępności, komfortu i wygody.

Wielki Meczet w Mekce niedawno wprowadził nowe zintegrowane usługi skierowane do starszych wiernych.
Stanowią one szerszą strategię Generalnego Urzędu do Spraw Wielkiego Meczetu w zakresie opieki nad starszymi gośćmi. Pojazdy elektryczne i sale modlitewne Te nowe usługi oferują szereg pomocy dla starszych wiernych.
Na przykład na wschodnim placu dostępne są elektryczne wahadłowce, które przewożą osoby starsze z Gaza Bridge do Al-Salam Basement.
W szczególności pomaga im to poruszać się po dużym obszarze meczetu.
Ponadto duże pojazdy elektryczne pomagają im również w wykonywaniu Saa’i lub rytualnego spaceru między Safa i Marwah.
W szczególności pielgrzymi mogą je znaleźć na schodach i windach Al-Marwah, schodach i windach Al-Arqam oraz schodach Al-Qarara.
Personel jest dostępny na drugim piętrze, aby pomóc pielgrzymom w wykonaniu Saa’i.
Ponadto pokoje modlitewne są teraz przeznaczone dla osób starszych i niepełnosprawnych.
Pielgrzymi mogą znaleźć te sale modlitewne w rozbudowie King Fahd na pierwszym piętrze, w pobliżu bram 91 i 64.
Warto zauważyć, że bramy 68 i 90 mają rampy i oznakowania, dzięki czemu są bardziej dostępne dla starszych pielgrzymów.
Wcześniej, we wrześniu, Urząd Rozwoju Regionu Al-Madinah ogłosił wprowadzenie Madinah Busdla pielgrzymów odwiedzających Meczet Proroka.

Wzbogacanie doświadczenia starszych pielgrzymów

Ponadto starsi wierni mogą korzystać z mostów i wind, aby wprowadzić swoje pojazdy do meczetu.
Są to mosty Ajyad, Al-Shobaika, Al-Arqam i Al-Marwah, winda Al-Arqam oraz piwnica Al-Salam.
Co więcej, główne i wewnętrzne drzwi Wielkiego Meczetu posiadają również oznaczenia w alfabecie Braille’a, aby pomóc osobom niedowidzącym.
Wolontariusze pomagają również starszym pielgrzymom, pchając ich na wózkach inwalidzkich przy wejściu do Bab e Ajyad i Bab e Safa.
W międzyczasie dostępne są również parasole dla osób starszych i niepełnosprawnych, aby chronić się przed gorącem słonecznym podczas okrążania.
“Wszyscy pracownicy Hajj są oddani służbie pielgrzymom … to zaszczyt, który Saudyjczycy z dumą podtrzymują na wszystkich poziomach” – powiedział Saad Jameel Al-Qurashi, właściciel lokalnej agencji Hajj.

O Tawqeer

Celem tych usług jest zapewnienie, że meczet jest bardziej dostępny i wygodny dla osób starszych.
Na przykład, elektryczne wahadłowce eliminują potrzebę długich, męczących spacerów, pomagając starszym wiernym dotrzeć do celu bez wysiłku.
Z kolei dedykowane pokoje modlitewne zapewniają cichą i spokojną przestrzeń, wzmacniając ich duchowe doświadczenie.
Zaangażowanie Arabii Saudyjskiej w opiekę nad osobami starszymi wykracza poza Wielki Meczet.
Na przykład inicjatywa “Tawqeer” (opieka nad osobami starszymi) odzwierciedla to zaangażowanie.
Prezydencja Generalna do Spraw Dwóch Świętych Meczetów uruchomiła Tawqeer w październiku 2022 roku.
Inicjatywa ta oferuje różne usługi i programy, które mają na celu poprawę jakości życia osób starszych.
Usługi te obejmują zarówno opiekę zdrowotną, jak i działalność społeczną, zapewniając kompleksową opiekę osobom starszym.

Większa dostępność i komfort dla osób starszych

W czerwcu 2024 r. raporty twierdziły, że rząd saudyjski zapewnił najwyższej jakości usługi dla osób starszych i niepełnosprawnych.
Obejmowały one zapewnienie szpitali i ośrodków opieki zdrowotnej w celu zapewnienia pierwszej pomocy i opieki medycznej w nagłych wypadkach w świętych miejscach.
Ponadto, rząd zapewnił również bezpieczeństwo pielgrzymów dzięki usługom bezpieczeństwa, takim jak zarządzanie tłumem i usługi kontroli ruchu drogowego.
W międzyczasie aplikacje mobilne pomagają odwiedzającym i dostarczają im ważnych informacji, takich jak te dotyczące sytuacji awaryjnych. Zdjęcie: Saudyjska Agencja Prasowa