- News
Taksówki powietrzne debiutują w Arabii Saudyjskiej
Dziewiczy lot jest pierwszym lotem bezzałogowych taksówek powietrznych, co stanowi kamień milowy w saudyjskim lotnictwie.
Pierwsza na świecie licencjonowana autonomiczna taksówka powietrzna zadebiutowała w powietrzu.
lotniczy debiut
w świętym mieście Arabii Saudyjskiej, Mekce.
12 czerwca EH216-S, model powietrznej taksówki wyprodukowany przez firmę EHang Holdings, odbył lot, przewożąc dwóch pasażerów.
EH216-S to bezzałogowy, elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL) ze specjalnym zatwierdzeniem od Generalnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego Arabii Saudyjskiej (GACA).
Maksymalna ładowność EH216-S wynosi 220 kilogramów.
Może latać z maksymalną prędkością do 130 kilometrów na godzinę, przy maksymalnym zasięgu 35 kilometrów.
Samolot mierzy 1,85 m wysokości i 5,63 m szerokości i jest przeznaczony do użytku na obszarach miejskich.
Informacje o producencie taksówek powietrznych, EHang
Według strony internetowej EHang, jest to “firma zajmująca się platformą technologiczną miejskiej mobilności powietrznej (“UAM”)”, specjalizująca się w systemach i rozwiązaniach bezzałogowych statków powietrznych (“UAV”).
Obejmuje to transport pasażerski i logistykę, inteligentne zarządzanie miastem oraz rozwiązania dla mediów lotniczych.
EHang Holdings Limited ma siedzibę w Guangzhou, chińskim centrum przemysłowym i handlowym.
EHang uzyskał zgodę na samolot w kwietniu 2024 roku.
Po nawiązaniu współpracy z saudyjską firmą inwestycyjno-rozwojową Front End, EHang stara się teraz uzyskać zgodę na sprzedaż taksówki powietrznej EH216-S na rynku saudyjskim.
Huazhi Hu, założyciel, dyrektor generalny i prezes EHang, powiedział: “Ten debiutancki lot bezzałogowego eVTOL EH216-S w Arabii Saudyjskiej stanowi znaczący kamień milowy w trwającej internacjonalizacji EHang i ważny krok naprzód w napędzaniu globalnej reformy zaawansowanych UAV [unmanned aerial vehicle], pokazując potencjał naszych bezzałogowych produktów i rozwiązań eVTOL do szerokiego zastosowania na rynku Bliskiego Wschodu”.
Ważny kamień milowy w lotnictwie
Projekt taksówki powietrznej
projekt
jest częścią saudyjskiego programu Advanced Air Mobility (AAM), który nadzoruje autonomiczne latające taksówki, takie jak EH216-S.
Jego liczne zastosowania obejmują przewożenie sprzętu medycznego, zapewnianie podróży w nagłych wypadkach, transport pielgrzymów między świętymi miejscami, a także transport ładunków lub transport logistyczny.
“Ten lot stanowi znaczący postęp w integracji rozwiązań zaawansowanej mobilności lotniczej (AAM) z krajobrazem lotniczym Arabii Saudyjskiej” – zauważył prezes GACA, Abdulaziz Al-Duailej.
“Zależy nam na najwyższych standardach bezpieczeństwa i płynnej integracji z istniejącymi systemami ruchu lotniczego” – dodał.
“Ten lot działa również jako dowód koncepcji dla wielu przypadków użycia i przyczynia się do różnych inicjatyw związanych z mapą drogową AAM”.
“Doceniamy instrumentalne wsparcie Front End i EHang, aby uczcić ten historyczny kamień milowy dla Arabii Saudyjskiej”.
Inne taksówki powietrzne na horyzoncie
W styczniu 2024 r. Saudi Arabian Airlines (Saudia)
ogłosiły
że planuje obsługiwać latające taksówki do transportu
pielgrzymów hadżdż
i Umrah między międzynarodowym lotniskiem króla Abdulaziza w Dżuddzie a hotelami w Mekce.
Według przedstawiciela Saudii, narodowe linie lotnicze planują zakup 100 w pełni elektrycznych Lilium Jets, niemieckich eVTOL.
W przeciwieństwie do EH216-S, odrzutowce te mogą przewozić od czterech do sześciu pasażerów i mogą skrócić czas lotów, pokonując maksymalny dystans 250 kilometrów.
Zdjęcie z Facebook/EHangUAM